Naša studentica Bruna Čengić: „Na Erasmusu sam u godinu dana studirala u dvije različite države“
Provesti dio studija u međunarodnom okruženju za dobar dio studenata predstavlja svojevrsni izlazak iz komfor zone, ali koristi međunarodne mobilnosti značajno nadmašuju početni osjećaj nelagode i neizvjesnosti.
Kako nam je objasnila Bruna Čengić, studentica VERN’ovog prijediplomskog studija Odnosa s javnošću: „Erasmus iskustvo za mene je bilo više od akademskog usavršavanja – bilo je to duboko osobno i profesionalno putovanje“.
Ona je pogodnosti Erasmusa koristila čak dva puta.
„To mi je omogućilo da provedem 12 mjeseci studirajući u dvije različite države i na dvije različite ugledne institucije. Prvi semester sam provela u Parizu, na EFAP-u, jednoj od najboljih komunikacijskih škola u Francuskoj, a zatim sam otišla u Madrid, na ESIC University koji je poznat po jakoj specijalizaciji u području marketinga i poslovanja.“
„Na EFAP-u sam slušala kolegije poput Menadžmenta projekata, Prava u komunikaciji i medijima, Digitalne transformacije, Novinarskog izražavanja, Međukulturne komunikacije i Kulture oglašavanja. Tako sam stekla dubinski uvid u suvremene izazove i pristupe u komunikacijama i medijima, ali sam razvila i praktične vještine potrebne za rad u industriji. Na ESIC-u sam pak, slušala kolegije su mi omogućili da proširim svoje znanje o tržišnim strategijama i potrošačkom ponašanju poput: Istraživanja tržišta, Ponašanja potrošača, Industrijskog i uslužnog marketinga, Politike proizvoda i Menadžmenta prodaje. Iznimno korisno za razumijevanje komunikacijskih i PR kampanja iz marketinške perspektive.“
Koje ste razlike u pristupu obrazovanju primijetili u odnosu na studiranje u Hrvatskoj?
„VERN’ prati suvremene trendove u obrazovanju i omogućuje kvalitetan akademski razvoj u Hrvatskoj, no Francuska i Španjolska se razlikuju po pristupu visokom obrazovanju. Tako je na EFAP-u u Parizu naglasak bio gotovo u potpunosti na praktičnom radu – predavanja su počinjala teorijskim dijelom, ali je više od polovice vremena bilo posvećeno grupnim projektima koji su trajali cijeli semestar i činili glavninu ocjene. S druge strane, u Madridu na ESIC-u, obrazovni model je bio nešto konzervativniji. Iako su projekti i praktični rad također bili važni, kako bi se položio kolegij moralo se pisati određeni broj ispita, tzv. midtermova ili pisati završni ispit. Očekivala sam malo više tako da mi se ovakav sustav učinio manje dinamičnim od onoga na VERN’u koji često podrazumijeva fleksibilnije i interaktivnije pristupe. No, tri različite države, tri različite obrazovne kulture, ali svaka od njih ima neke svoje slabije i jače strane.“
Primjetno je da studenti boravak u inozemstvu, osim za akademski razvoj, koriste i za društveni razvoj te za upoznavanje kultura i sredina.
„Točno, no kako su Pariz i Madrid među najpopularnijim turističkim destinacijama u Europi, nisam se fokusirala toliko na putovanja izvan gradova, već sam više upoznavala te sredine kroz njihovu svakodnevicu – istraživanje parkova, lokalnih muzeja, izložbi i kulturnih manifestacija, kao i kušanje tradicionalne hrane u manjim, autentičnim restoranima i kafićima. Također sam otišla i na koncerte svjetski poznatih izvođača, što je dodatno obogatilo moje kulturno iskustvo i omogućilo mi da kroz glazbu doživim atmosferu gradova i povežem se s lokalnom i međunarodnom publikom. U tom akademsko-društvenom kontekstu istaknula bih umrežavanje (networking) s profesorima iz različitih područja i poslovnim stručnjacima, što mi je zaista bilo jedno od najvrjednijih iskustava. . Ti kontakti nisu samo obogatili moje znanje, već su mi otvorili vrata za buduće suradnje, praksu i mogućnosti razvoja karijere na međunarodnoj razini. Nakon svega sam stekla širu sliku o svijetu komunikacija, kulture i poslovanja, što me dodatno motiviralo da nastavim svoj akademski i profesionalni put s još većom strašću.“
Što biste istaknuli kao najveću vrijednost međunarodne razmjene?
„Najveća vrijednost međunarodne razmjene, po mom mišljenju, leži u kombinaciji osobnog rasta, kulturnog obogaćivanja i profesionalnog razvoja. Kroz susret s različitim ljudima i kulturama ruše se predrasude i razvija tolerancija i empatija, što je od presudne važnosti u današnjem globaliziranom svijetu. Takvo iskustvo nas uči da prihvatimo različitosti i pronađemo zajednički jezik unatoč kulturnim razlikama. Istovremeno, međunarodna razmjena je izvrsna škola samostalnosti i odgovornosti.“
„Za studente iz Hrvatske, gdje je često život s roditeljima tijekom studija norma, ovo je prilika da iskuse život na svoj način, da upravljaju svakodnevnim izazovima i da se osamostale, što je neprocjenjivo iskustvo za budućnost. Osim toga, upoznavanje različitih obrazovnih sustava i profesionalnih praksi pruža širi pogled na vlastito područje studija i priprema nas za konkurentno tržište rada koje sve više traži međunarodne kompetencije i iskustva. Dodala bih za kraj da smatra kako je međunarodna razmjena neizostavan dio modernog obrazovanja i životnog iskustva, koji oblikuje mlade ljude u otvorene, fleksibilne i kompetentne građane svijeta.“