Fact-checking

Istraživanje potvrdilo visoku razinu osviještenosti studenata o važnosti provjere informacija

Unatoč dominantnoj upotrebi društvenih mreža i video platformi za informiranje, studenti i dalje više vjeruju tradicionalnim medijima te snažno podržavaju uvođenje fact-checkinga u obrazovanje.

Najnovije istraživanje provedeno u suradnji Hrvatske udruge digitalnih izdavača (HUDI), Fakulteta elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Osijek (FERIT) te Sveučilišta VERN’, u okviru projekata koji se provode kroz mjeru „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ koju podupire Agencija za elektroničke medije (AEM) potvrđuje veliki interes i svijest među studentima o važnosti provjere činjenica (fact-checking), ali i ukazuje na izazove u dosljednoj primjeni ovih metoda.

Istraživanje, provedeno na uzorku od 233 studenata iz društveno-humanističkihumjetničkih i prirodno-tehničkih studija, pokazalo je da iako je 65 posto studenata dominantno informirano preko društvenih mreža, povjerenje u takve izvore vijesti ostaje nisko. Tradicionalni mediji poput televizije i radija i dalje uživaju najviše povjerenje, dok je povjerenje u online portale i influencere znatno niže.

Ključni čimbenici za povjerenje u medijske izvore su kvaliteta i transparentnost sadržaja, kao i nepristranost u izvještavanju. Ipak, čak jedna trećina ispitanika ne vjeruje domaćim medijima, što ukazuje na duboko ukorijenjeno nepovjerenje u medijski prostor.

Na polju fact-checkinga, većina studenata zna što ovaj pojam znači (78,5 posto)i snažno podržava njegovo uključivanje u obrazovni sustav (84,5 posto), smatrajući da bi provjera činjenica trebala postati obavezni dio novinarske prakse. Međutim, samo 22 posto ispitanika često koristi fact-checking metode u svakodnevnom provjeravanju vijesti, dok značajan broj ne koristi dostupne alate ili ih uopće ne poznaje.

Doc. dr.sc. Marija Slijepčević, Sveučilište VERN’

„Ovo istraživanje potvrđuje i naša iskustva; studenti su svjesni problema dezinformacija, ali im nedostaju praktična znanja kako ih prepoznati i provjeriti. Upravo zato na VERN’u fact-checking ne razvijamo samo kroz istraživačke projekte poput specijaliziranog provjeravatelja informacija o turizmu, TurFacto, već smo ga integrirali i u naše kurikulume“, istaknula je doc. dr. sc. Marija Slijepčević sa Sveučilišta VERN’.

Zabrinutost zbog dezinformacija izražena je u područjima turizma i elektrotehnike, gdje lažne informacije mogu imati ozbiljne posljedice poput narušavanja reputacije destinacija, pogrešnih odluka potrošača, pa čak i sigurnosnih rizika. Više od 90 posto ispitanika smatra da su lažne vijesti u turizmu ozbiljna prijetnja, a gotovo 87 posto smatra da dezinformacije u elektrotehnici i računarstvu mogu uzrokovati značajne negativne posljedice.

Detalji istraživanja također ističu razlike među studentskim skupinama: studenti društveno –humanističkog usmjerenja češće dijele vijesti s ciljem podizanja svijesti, dok studenti prirodno – tehničkih usmjerenja pokazuju veću sklonost prema korištenju digitalnih izvora i fact-checking alatima.

Ovaj istraživački projekt jasno pokazuje potrebu za daljnjim jačanjem medijske pismenosti, sustavnom edukacijom o provjeri činjenica i odgovornijim odnosom prema objavi i širenju informacija u digitalnom dobu.

Iva Šalamon, Hrvatska udruga digitalnih izdavača (c: Marko Hanžeković)

„Istraživanje nam potvrđuje da studenti žele razumjeti i koristiti provjerene informacije, ali istovremeno pokazuju da je potrebno puno više rada na praktičnoj primjeni alata i metoda fact-checkinga. To je jasan signal da obrazovni sustav i mediji zajedno trebaju graditi održive modele medijske pismenosti – ne samo kroz teoriju, nego kroz stvarne primjere i svakodnevnu praksu“, izjavila je Iva Šalamon, voditeljica HUDI fact-checking tima.


Financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Sveučilište VERN'
Pregled privatnosti

Ova mrežna stranica upotrebljava kolačiće kako bismo Vam mogli pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u Vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja korisnika prilikom ponovnog posjećivanja stranice.