Nastava na daljinu

U izvanrednim okolnostima studenti razvijaju stručne, ali i životne vještine

U dobi kada se odvija osobna identifikacija i afirmacija, mladi se suočavaju s nizom prepreka koje donedavno nisu postojale.

Stana Odak Krasić, prodekanica za studije, VERN’

Ljudi vole mudre izreke. No, neki ljudi često jednu ipak ne vole, a to je ona da „na mladima svijet ostaje“. Ne znam kakav je vaš stav o tome, ali sam sigurna da ste si postavili pitanje – hoće li mladi biti dobro nakon svega ovoga. Pogotovo ako ste učitelj, nastavnik ili profesor.

U zadnje se vrijeme u stručnim krugovima pojavljuje pojam „odraslost u nastajanju“ kojim se nastoji naglasiti teorijska i empirijska razlika ovoga razdoblja u odnosu na adolescenciju, ali i ranu odraslu dob. U praksi bi toj skupini pripadali svi oni između 18 i 25 godina, dakle – studenti.

Mladi u tim godinama sebe više ne vide kao adolescente, ali istovremeno smatraju da nisu u potpunosti ispunili razvojne zadatke koji se smatraju ključnima za postizanje odraslosti: preuzimanje odgovornosti za sebe i svoje ponašanje, donošenje neovisnih odluka i financijsku neovisnost. Intenzivno su okupirani istraživanjem vlastitog identiteta u području ljubavi, karijere i života općenito, što ovo razdoblje čini ispunjenim i intenzivnim, ali istovremeno vrlo nestabilnim i potencijalno stresnim. I kad uz sve ovo navedeno dodamo situaciju u kojoj su se našli, izraženu kroz #ostanidoma postavlja se pitanje što će biti s mladima sutra. 

U tom razdoblju odigrava se i završna faza odvajanja od roditelja te individualizacija ličnosti u zrelu, slobodnu i neovisnu osobu, odnosno osobna identifikacija i afirmacija. Dakle sve ono što je u ovim okolnostima zatvorenosti u svoja četiri zida, fizičkog distanciranja i otuđenosti jako teško ili gotovo nemoguće ostvariti. Činjenica je da su današnje generacije mladih tehnološki obrazovanije i da se bolje snalaze u virtualnom životu, ali im itekako nedostaje druženje, neposredni međusobni kontakti i sve ono što je i nas „malo starije“ u tom razdoblju veselilo. Eto, to je prvo i osnovno što moramo osvijestiti planirajući nastavu i razmišljajući o tome kako ih ispitati i provjeriti stečena znanja i vještine u planiranim ishodima učenja.

Dan Millman autor poznate izreke „Kad je učenik spreman, učitelj se pojavljuje posvuda“ nije mogao ni slutiti da će se njegova rečenica toliko spominjati i postati popularna, pogotovo u „doba korone“ te da će ovo „posvuda“ biti moguće doslovno shvatiti i realizirati. Ova izreka jako je popularna među učiteljima, nastavnicima i profesorima. Ili je možda bolje reći bila je popularna jer meni osobno više nije draga. Zašto? Upravo sjedim sama u učionici na mjestima gdje su do prije sedam tjedana sjedili oni – studenti – i gdje sam ih u oči gledala dok smo se međusobno poučavali. A sada kao „Pale sam na svijetu“ gledam u njihove fotografije na profilima MS Teamsa, s njima sam posvuda, a opet nekako sama. I sigurna sam u jedno – i mladima u nastajanju i onima koji su već nastali, ali i nama odrasli(ji)ma nedostaje naš život prije korone. I svi skupa jedva čekamo ponovni susret jer ovo su ipak „izvanredne okolnosti“ u kojima smo se svi našli – važno je da smo se u njima i snašli.

Stoga, svijete ne trebaš strahovati. Vjeruj da na mladima svijet ostaje, jer ovi mladi (danas) kaljeni ovakvim izazovima bit će uspješni, hrabri i sposobni odrasli (sutra). A mi možemo biti samo ponosni jer ćemo biti dio njihove priče o odrastanju. Najvažniji dio – onaj o obrazovanju (na daljinu) s čežnjom ponovnog susreta u učionicama.

Vaša prodekanica za studije,
Stana Odak Krasić

Odjel za komunikacije
Datum objave: 19.5.2020.