VERN’ovi studenti filma i transmedije posjetili Mađarski filmski laboratorij i Filmski arhiv
„Ovo nam je bila iznimno korisna prilika da podrobrnije zavirimo u svijet zaštite i arhiviranja filmske baštine.“
Grupa 20-ak studenata VERN’ovih prijediplomskih studija Filmskog, TV i multimedijskog oblikovanja te Transmedijske dramaturgije krajem svibnja je posjetila Mađarski filmski laboratoriji i Filmski arhiv u Budimpešti (Nemzeti filmintézet – filmlabor te Filmarchívum).

U pratnji naših studenata na ovom dvodnevnom putovanju bile su i profesorice dr. sc. Ozana Ramljak te Carmen Lhotka, a svima je ovo bila sjajna prilika da steknu duboki uvid u proces kemijske obrade filma, restauracije, kolor korekcije, arhiviranja i ostalih djelatnosti kojima se ove institucije bave.
Prvog dana su obišli impresivan pogon mađarskog filmskog laboratorija gdje im je uvodno predavanje u vrhunskoj kino dvorani malih razmjera održao menadžer produkcije laboratorija Tamás Bódizs. Potom su na aparaturi napravljenoj posebno za kolor korekciju i s paralelnim prikazom testnog materijala na ekranima i na platnu kina, imali priliku isprobati program Baselight. U ostatku obilaska upoznali su različite odjele poput starijih i novijih postrojenja za kemijsku obradu filma, studije za digitalnu restauraciju slike i zvuka te urede za tradicionalnu kolor korekciju filma. Saznali su da laboratorij danas radi u znatno manjem obujmu nego 60-ih i 70-ih godina, ali je i dalje zaslužan za baštinjenje povijesne materije te za razvitak novih umjetničkih djela visoke vrijednosti (poput nedavnih uspješnica Brutalist, Poor things i Maria).
Drugi dan je bio rezerviran za posjet Filmskom arhivu gdje su kroz poučno prodavanje i projekcije mađarskih kratkometražnih klasika stekli uvid u misiju i poantu arhiva. Uz nekoliko brzinskih masterclassova različitih tehničara koji su govorili o prirodi posla arhivista i njihovim odgovornostima, što je bila odlična nadopuna nakon predavanja profesorice Lhotke, prošli su i kroz interaktivni segment s knjižničarkom filmske knjižnice arhiva. Ona im je pokazala arhivske scenarije, filmske postere, naprave poput zoetropa te pokoji tračak filmske vrpce i poklonila magnete kao suvenire. Poseban trenutak posjeta arhivu bio je i obilazak atmosferski strogo kontroliranog filmskog spremišta u kojemu je zbog regulacije vlage u zraku zabranjeno pričanje.
„Ovo nam je bila iznimno korisna prilika da podrobrnije zavirimo u svijet zaštite i arhiviranja filmske baštine. Osim korisnih praktičnih poduka profitirali smo i od širenja filmskih perspektiva te da smo dobili veliki poguranac za istraživanje stranih kinematografija, počevši od bliske nam Mađarske“, zaključili su studenti čiji video presjek posjeta možete pogledati niže.
(surađivao: Petar Bubalo)