Sveučilišni studiji

Transmedijsko pripovijedanje – umijeće vrijedno milijarde dolara

Kreiranje i osmišljavanje kompleksnih dramaturških priča u središtu je pozornosti novoga VERN'ova studija Transmedijske dramaturgije.

Jeste li znali da je „Star Wars“ franšiza između 1977. i 1978. prodala igračaka na temu filma u vrijednosti 100 milijuna dolara? U narednih 35 godina snimanja i prikazivanja ove epske sage, igračke na temu „Star Warsa“ generirale su više od 3 milijarde dolara prihoda, videoigre 3,5 milijardi, prodaja knjiga 2 milijarde,…

Kada se zbroji ukupan broj gledatelja pred malim ekranima ispada da je produkcijski trošak svih osam sezona „Igre prijestolja“ iznosio 30,90 dolara po gledatelju. A znate li koje su transmedijske sadržaje gledatelji konzumirali i donijeli dodatne prihode franšizi? Televizijske pretplate u vrijednosti gotovo 2 milijarde dolara, multimedije u vrijednosti oko 800 milijuna dolara, tematsku robu i proizvode u vrijednosti većoj od 2,6 milijardi dolara,…

Ove basnoslovne prihode generiraju projekti kreativaca koji su sposobni osmisliti temeljni narativni univerzum projekata poput „Igre prijestolja“, adaptirati književne predloške za audiovizualne medije i raspisati serijalni scenaristički predložak, napisati riječi za songove, odabrati adekvatni  glazbeni stil za soundtrack, osmisliti strip, interaktivnu role play ili stratešku igru, film ili TV seriju i tome slično.

Emocionalni angažman fanova

Transmedijski projekti poput „Igre prijestolja“, koji za pričanje priča koriste različite komunikacijske platforme (knjige, TV serije, filmove, kompjutorske i AR igre, web siteove, stripove, animirane filmove, reklame…), sve više postaju standardnim modelom proizvodnje i konzumacije sadržaja u novom mileniju. Jedna kompleksna priča – sve zamislive platforme. Tako se radi posao u 21. stoljeću.

Temeljna kreativna praksa na koju se oslanjaju ovakvi projekti naziva se transmedijskim storytellingom, odnosno pripovijedanjem, koje se bazira na osmišljavanju i kreiranju priča čiji se integralni i međusobno nadopunjujući elementi rasprostiru na različite komunikacijske platforme i kanale. Svaka medijska ekstenzija, unutar takvoga transmedijskog miksa razvija i obogaćuje osnovnu priču, gradeći sveobuhvatni narativni „svijet“ i jedinstveno korisničko iskustvo, otvarajući tako prostor za samostalno korisničko „uranjanje“ u priču i duboki afektivni angažman. Time se zapravo potiče emocionalni angažman fanova i njihovo aktivno sudjelovanje u sukreiranju svojih omiljenih narativa, čime potrošači postaju ambasadori brendova, šire word-of-mouth preporuke kojima se najviše vjeruje i odrađuju besplatan publicitet kreativnim industrijama.

Stručnjaci za transmedijski UX

Ne čudi stoga da i američki producenti ističu kako umijeće pričanja ima sve značajniji utjecaj u stvaranju uspješnog transmedijskog djela, čak i veći nego li poznavanje medijske tehnologije. Zato su stručnjaci ovog profila sve traženiji na tržištu kreativnih industrija.

Upravo takav pristup dramaturgiji bit će u središtu pozornosti preddiplomskog sveučilišnog studija Transmedijske dramaturgije na Sveučilištu VERN’, koji se počinje izvoditi ove jeseni.

Studij će osposobljavati studente za kreiranje transmedijskih priča, odnosno tipova priča na kojima se temelje današnji proizvodi kreativnih industrija, poglavito u sektorima filma, televizije, oglašavanja, interaktivnih računalnih igara, te izvedbenih i vizualnih umjetnosti.

Nova generacija kreativaca-dramaturga

Na ovom će se studiju profilirati jedna potpuno drugačija generacija kreativaca-dramaturga: scenarista i producenata filmova, serija i raznovrsnih transmedijskih projekata, scenarista računalnih igara, kreatora multimedijskih sadržaja za internet i društvene mreže, copywritera i dramaturških kreatora javnih događanja. Svi zainteresirani detaljnije informacije o studiju mogu pronaći na linku Transmedijska dramaturgija

S obzirom na značaj transmedijskih pripovjedača u kreativnoj industriji, a i činjenicu da je studijski program razvijan u suradnji s televizijama, producentima, proizvođačima videoigara i stručnjacima iz kreativnih industrija, rast potražnje za ovim stručnjacima na našem tržištu sve je očitiji. U SAD-u i na razvijenim europskim tržištima, oni su već neizostavni dio ekipa koje osmišljavaju nove transmedijske projekte.

Odjel za komunikacije
Datum objave: 31.8.2020.